Bidragsytere
Aliona Pazdniakova (f. 1984) er billedkunstner og filosof, og arbeider primært innen foto, film og tekst. Alionas visuelle forskning kombinerer fotografiske og filosofiske erfaringer med en spesiell interesse for kunstens fenomenologi. Ved å bruke muligheter som ligger i både dokumentariske og iscenesatte bilder, dissekerer hun de kulturelle konstruksjonene av kollektiv identitet, mellom tilstedeværelse og fravær, umiddelbarhet og mediering. Aliona har en MA i tradisjonell kunst fra Universitetet i Sørøst-Norge, BA og spesialistdiplom i filosofi og samfunnsvitenskap fra det hviterussiske statsuniversitetet, samt et diplom i fotografi fra det hviterussiske statsakademiet for kunst.
Ida Falck Øien er forsker og motedesigner. I 2012 var hun med på å grunnlegge merkevaren HaiKw/, som deretter ble en samarbeidsplattform for å utforske motedesigns mulige formater og kritiske potensial. Ida jobber som førsteamanuensis i klesdesign og kostyme ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), hvor hun leder MA og BA kles- og kostymestudiet. Ida er uteksaminert fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (nå KMD ved Universitetet i Bergen) og KHiO med et doktorgradsprosjekt med tittelen Transactional Aesthetics – and so can you! (2021). Forskningen hennes undersøker modeller for transaksjoner for å utforske forhold mellom mennesker og klær.
Klaus Nathaus (f. 1974) er en sosialhistoriker som forsker på det tjuende århundre. Klaus er nysgjerrig på hvordan folk jobbet sammen for å produsere underholdningsinnhold og etablere personlige sosiale relasjoner. Dette omfatter forskning på musikkbransjen (inkludert hitlister, opphavsrettsforeninger og kreativt arbeid) så vel som frivillige foreninger, urbant natteliv og sosial dans. Klaus studerer dette med geografisk fokus på Tyskland, Storbritannia, USA og Norge. Han er professor i historie ved Universitetet i Oslo (IAKH).
Sara Skogøy (f. 1994) har en BA fra mote- og kostymedesign fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Sara er interessert i motepolitikk. Hun jobber i skjæringspunktet mellom kunst og mote og utforsker klasse, seksualitet og satire. Hennes teatralske tilnærming lar henne utforske moteformatet som en forestilling, og oppsøke leiren i det verdslige hverdagslivet. I 2020 vant Sara Folkets pris på Høstutstillingen med sitt verk My Dad went to Syden and all I got was this lousy bead-top. I 2022 begynte Sara å fagorganisere motebransjen i Norge under fagforeningen Creo.
Tone Rasch (f. 1957) er konservator ved Teknisk Museum. Hun har jobbet innenfor vitenskaps- og teknologihistorie, med fokus på tekstil, klær og mote. Hun har også arbeidet med museets fotosamling, hvis hovedtyngde består av tidlige fotografiske teknikker og industrifotografi. Tone har skrevet flere artikler i fagfellevurderte tidsskrifter samt i Berg Encyclopedia of Fashion and Dress (2010). Tone har en MA i kunsthistorie og har kuratert en lang rekke utstillinger, blant annet om norsk tekstilindustri.
Johanna Zanon (f. 1988) er en selvstendig kurator og skribent med bakgrunn fra fashion studies. Hun har en doktorgrad i historie fra Universitetet i Oslo, MPhil i kuratorstudier (tilsvarende) fra École Nationale des Chartes i Paris, og MA i kunsthistorie fra École Pratique des Hautes Études i Paris. I tillegg til sin kuratoriske praksis, jobber Johanna som formidlingskurator ved Norske Kunsthåndverkere.