Critical Fashion Walk

Torsdag 17. oktober, kl. 16.00-18.00
Torsdag 31. oktober, kl. 16.00-18.00
Oppmøte på ROM 

Critical Fashion Walk utforsker hva kritisk mote kan være gjennom bevegelse av kropper og tanker, og til hvilket formål den kan artikuleres, praktiseres og muligens handles på.

Critical Fashion Walk er en plattform for dialog på tvers av fagfelt med mote som felles studieobjekt. Nærmere bestemt er denne vandringen forankret i – og går på tvers av – fotografi, filosofi, historie, klesdesign, tekstilkunst og kunstnerisk forskning.

Aliona, Ida, Klaus, Sara og Tone bidrar til vandringen med sine pågående eksperimenter. De ser på historisk- eller samtidsmote med sine egne spørsmål, interesser og metoder, med målet om å fremme gjensidig forståelse.

Bli med oss ​​på en vandring gjennom ulike motesteder, øst for elven. Vi gleder oss til å bli kjent og utvikle et tverrfaglig språk sammen.

Praktisk informasjon

Datoer:
Torsdag 17. oktober
mellom kl. 16.00 og 18.00, etterfulgt av suppe ved Salgshallen ca. kl. 18.00.
Torsdag 31. oktober
mellom kl 16.00 og 18.00, etterfulgt av suppe ved Salgshallen ca kl 18.00.

Vandringen er gratis. Registrering foretrekkes, av logistiske årsaker, på criticalfashionwalk@gmail.com.

Møtested: ROM for kunst og arkitektur, Maridalsveien 3, 0178 Oslo, kl. 16.00 på begge datoer.

Sluttpunkt: Salgshallen, Storgata 36A, 0182 Oslo, ca. kl. 18:00 på begge datoer.

Turen er ca. 2,7 km lang.

Kom kledd etter været – vi anbefaler varme klær og komfortable sko.

Vi har en termos med kaffe, men ta gjerne med eget vann.

Vi avslutter vandringen ved Salgshallen med en varm suppe ca. kl. 18.00.

Vandringen vil foregå på engelsk.

Bidragsytere

Aliona Pazdniakova (f. 1984) er billedkunstner og filosof, og arbeider primært innen foto, film og tekst. Alionas visuelle forskning kombinerer fotografiske og filosofiske erfaringer med en spesiell interesse for kunstens fenomenologi. Ved å bruke muligheter som ligger i både dokumentariske og iscenesatte bilder, dissekerer hun de kulturelle konstruksjonene av kollektiv identitet, mellom tilstedeværelse og fravær, umiddelbarhet og mediering. Aliona har en MA i tradisjonell kunst fra Universitetet i Sørøst-Norge, BA og spesialistdiplom i filosofi og samfunnsvitenskap fra det hviterussiske statsuniversitetet, samt et diplom i fotografi fra det hviterussiske statsakademiet for kunst.

Ida Falck Øien er forsker og motedesigner. I 2012 var hun med på å grunnlegge merkevaren HaiKw/, som deretter ble en samarbeidsplattform for å utforske motedesigns mulige formater og kritiske potensial. Ida jobber som førsteamanuensis i klesdesign og kostyme ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO), hvor hun leder MA og BA kles- og kostymestudiet. Ida er uteksaminert fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen (nå KMD ved Universitetet i Bergen) og KHiO med et doktorgradsprosjekt med tittelen Transactional Aesthetics – and so can you! (2021). Forskningen hennes undersøker modeller for transaksjoner for å utforske forhold mellom mennesker og klær.

Klaus Nathaus (f. 1974) er en sosialhistoriker som forsker på det tjuende århundre. Klaus er nysgjerrig på hvordan folk jobbet sammen for å produsere underholdningsinnhold og etablere personlige sosiale relasjoner. Dette omfatter forskning på musikkbransjen (inkludert hitlister, opphavsrettsforeninger og kreativt arbeid) så vel som frivillige foreninger, urbant natteliv og sosial dans. Klaus studerer dette med geografisk fokus på Tyskland, Storbritannia, USA og Norge. Han er professor i historie ved Universitetet i Oslo (IAKH).

Sara Skogøy (f. 1994) har en BA fra mote- og kostymedesign fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Sara er interessert i motepolitikk. Hun jobber i skjæringspunktet mellom kunst og mote og utforsker klasse, seksualitet og satire. Hennes teatralske tilnærming lar henne utforske moteformatet som en forestilling, og oppsøke leiren i det verdslige hverdagslivet. I 2020 vant Sara Folkets pris på Høstutstillingen med sitt verk My Dad went to Syden and all I got was this lousy bead-top. I 2022 begynte Sara å fagorganisere motebransjen i Norge under fagforeningen Creo.

Tone Rasch (f. 1957) er konservator ved Teknisk Museum. Hun har jobbet innenfor vitenskaps- og teknologihistorie, med fokus på tekstil, klær og mote. Hun har også arbeidet med museets fotosamling, hvis hovedtyngde består av tidlige fotografiske teknikker og industrifotografi. Tone har skrevet flere artikler i fagfellevurderte tidsskrifter samt i Berg Encyclopedia of Fashion and Dress (2010). Tone har en MA i kunsthistorie og har kuratert en lang rekke utstillinger, blant annet om norsk tekstilindustri.

Johanna Zanon (f. 1988) er en selvstendig kurator og skribent med bakgrunn fra fashion studies. Hun har en doktorgrad i historie fra Universitetet i Oslo, MPhil i kuratorstudier (tilsvarende) fra École Nationale des Chartes i Paris, og MA i kunsthistorie fra École Pratique des Hautes Études i Paris. I tillegg til sin kuratoriske praksis, jobber Johanna som formidlingskurator ved Norske Kunsthåndverkere.

Den pågående sesongen av Critical Fashion Walk er produsert i samarbeid med ROM, Teknisk Museum og Salgshallen. Den er støttet av Kulturdirektoratet.

Pilotprosjektet til Critical Fashion Walk fant sted i 2020-2021, og ble støttet av KORO, Institut Français de Norvège og Culture[s] de Mode.

Critical Art Walk (2024), 0FFSH0.RE studio. Foto: ROM

Critical Art Walk (2024), 0FFSH0.RE studio. Foto: ROM

Critical Art Walk (2024), 0FFSH0.RE studio. Foto: ROM