Festivalutstilling: Inger Lise Hansen - SYNE

Inger Lise Hansen
20. oktober - 13. november 2023

ROM er stolte av å vise filmkunstner Inger Lise Hansens soloutstilling. I våre lokaler i Maridalsveien samles Hansen filmverk fra perioden mellom 1998 og 2018, inkludert samarbeidet med kunstneren Patrick Jolley og Rebekka Trost, til en helhetlig romlig utstillingsopplevelse hvor levende bilder og lyd går i dialog, og i noen tilfeller i konflikt, med hverandre.

SYNE (2022), Inger Lise Hansen, Arkitekturfilm Oslo 2022 - festivalutstilling. Foto: Marco Ghilardi

Inger Lise Hansen benytter et særegent kamerablikk på omgivelsene sine, og får syne på landskap og menneskeskapte konstruksjoner som ofte ikke påberoper seg oppmerksomhet. Ved å bruke ulike teknikker, perspektiver og vinkler får tilskuerne se disse motivene på en ny måte i Hansens filmer. De kommer til syne. Denne eksperimenterende metoden har vært gjennomgående i hele Hansens kunstnerskap, og de fleste filmene er i utgangspunktet laget for kinolerretet.

I utstillingen SYNE utfordres dette, ved at flere filmer flimrer i rommet samtidig og påvirker både hverandre og vår opplevelse av filmenes farge, lys og lydspor. Harmoni og disharmoni oppstår. Også fordi filmteknologien har forandret seg mye i løpet av den tyveårsperioden de er produsert, og speiler muligens endringer i Hansens kunstneriske interesse. At filmenes teknologi tar plass, understreker også Hansens meditative, spissfindige og intrikate (teknologiske) system for å skape nye måter å se og erfare på. Fremmedgjøring og gjenkjennelse opptrer vekselvis. Sammenstillingen av verk i rommet over to etasjer følger betrakterens egen romlige bevegelse. Noen av verkene svever mellom etasjene, noen står stabilt i rommet. Synshøyden er dynamisk, blikket inviteres til å være aktivt. Slik kommer Hansens filmer til syne for tilskuerne, noen på overraskende vis, til og med for kunstneren selv.

SYNE (2022), Inger Lise Hansen, Arkitekturfilm Oslo 2022 - festivalutstilling. Foto: Marco Ghilardi

SYNE (2022), Inger Lise Hansen, Arkitekturfilm Oslo 2022 - festivalutstilling. Foto: Marco Ghilardi

SYNE (2022), Inger Lise Hansen, Arkitekturfilm Oslo 2022 - festivalutstilling. Foto: Marco Ghilardi

I utstillingen vises følgende filmer digitalt:

Hus (1998)
8 min. farge, lyd, 16mm

TRIPTYCH (2001)
Tre-skjerms installasjon
4 min loop, farge, uten lyd, 16mm DVD

Here after (2004)
12 min. s/h, lyd, Super-8 og 16mm blåst opp til 35mm
Patrick Jolley, Rebecca Trost, Inger Lise Hansen

Adrift (2004)
9 min. farge lyd, 16mm blåst opp til 35mm.

Proximity (2006)
4 min. farge, lyd, S-16mm- blåst opp til 35mm

Casting the Shadows (2007)
9 min farge lyd 16mm/S-16mm, Blu-ray loop

Parallax (2009)
5 min. farge, lyd, S-16mm- blåst opp til 35mm

Travelling Fields (2009)
9 min farge, lyd, S-16mm- blåst opp til 35mm

TÅKE (2018)
15 min farge, s/h Super-8, 16mm, S-16mm, digital video, DCP

SYNE (2022), Inger Lise Hansen, Arkitekturfilm Oslo 2022 - festivalutstilling. Foto: Marco Ghilardi

Inger Lise Hansen (f. 1963) er en norsk billedkunstner som jobber med eksperimentell film og animasjon. Hun har kunstutdanning fra University of East London og Central-St. Martin’s College of Art and Design, og en Mastergrad i Fine Art Filmmaking fra San Francisco Art Institute i 1996. Hun har hatt filmvisninger ved internasjonale institusjoner og gallerier, deriblant Tate Modern, National Gallery London, Jeu de Paume Paris, Tokyo Photographic Art Museum og Malmö Konsthall. Filmene hennes har mottatt en rekke priser fra ulike filmfestivaler, inkludert Bilbao Festival of Documentary and Short Film, Videoex Zurich, Vienna Independent Shorts og Kurzfilmtage Oberhausen. Hennes siste film TÅKE har vært vist på Kunstnernes Hus Kino, filmfestivalen i Rotterdam og Experimenta-programmet på London Film Festival. Den var del av Rencontres Internationales både i Louvre Museet i Paris og HKW Berlin. TÅKE ble også vist ved Ann Arbor Film Festival i USA, hvor den vant juryens pris.

Utstillingen er kuratert av filmviter Maria Fosheim Lund og ROMs daglige og kunstneriske leder Gjertrud Steinsvåg.

"Det var interessant for meg å [...] se hvordan filmene kan virke sammen og relatere til arkitekturen rundt."

Inger Lise Hansen, Kunstner