Tematisk kretset utstillingen rundt potensialet til todimensjonale bilder for å gjenspeile tredimensjonale objekter. Både "Chimney" og "Common Alphabet" resulterte fra utfoldingen eller flatingen av romlige objekter og deres projeksjon på flate overflater. I tilfelle "Chimney" var denne overflaten primært gulvet i utstillingsrommet, mens den i "Common Alphabet"-bildene besto av primet sammensatt bord.
1. "Chimney" tar utgangspunkt i et spesifikt funnet objekt, en tung støpejernsskorstein fra en barneskole i Oslo, som utgangspunkt for en monumental installasjon: projeksjonen av en skorstein i en skala en-til-en, men uten volum. Fra midten (skorsteinslokket selv) danner betongavstøpninger av de fire sideelementene av dette objektet en korslignende ordning i rommet. Én avstøpning møter en vegg, som den begynner å klatre, en annen strekker seg mot plateglassvinduet, som den ser ut til å trenge inn i, og avsluttes i verden utenfor.
Bredde på de fire avstøpningene, hver syv meter lange og to centimeter tykke, dikteres derfor av den grunnleggende rektangulære formen til støpejernlokket (150 x 70 cm). Lengden på betongflatene bestemmes derimot av proporsjonene til bygningen der utstillingen befinner seg. Hvis de fire flatene ble reist i en vertikal posisjon, ville de være av passende høyde for å fungere som en skorstein for galleriet. "Chimney" lokaliserer utstillingsrommet på to måter. På den ene siden er det en rent geometrisk, skulpturell intervensjon. På den annen side er det en fiktiv komponent som antyder at en skorstein kanskje en gang sto akkurat her.