I løpet av et tredagers “colloquim” skal vi undersøke forholdet mellom form, farge og rom, og hvordan disse påvirker etikk, verdispørsmål og nye fremtidsfortellinger. Vi skal møte kunstnere og arkitekter som vil dele fra sin praksis, og sammen vil vi drøfte hvordan farge, form og rom ikke bare er fysiske manifestasjoner med definisjonsmakt, men også har spekulative, poetiske og metafysiske implikasjoner. For eksempel gjennom spørsmålet:
UKE 35 2024
Uke 35
Fagfestival
29. august - 31. august 2024
Uke 35 er en årlig og gratis fagfestival som retter seg mot et publikum interessert i en bred forståelse av kunst, arkitektur, stedsutvikling og offentlige rom. Årets tematikk fokuserer på hvordan grunnleggende prinsipper i utøvelse av arkitektur og kunst skaper "mulighetsrom".
Påmeldingen er fulltegnet torsdag og fredag, men velkommen på lørdag!
Hvordan rommer rommet formen, og for hvem er rommet til?
Vi ser frem til å dele tre dager med deg som er interessert i "mulighetsrommet" som skapes gjennom arkitektur og kunst. Ta med matpakka di!
Dag 1: Åpning av mulighetsrommet!
Kl. 10.00 - 20.00 (TBC)
29. august markerer starten på "Uke 35," hvor vi dykker dypt inn i skjæringspunktet mellom kunst, arkitektur og byutvikling. Vårt fokus? Å utforske hvordan form, farge og rom former etikk, verdier og fremtidige narrativer. Vi er begeistret for å høre fra kunstneren, tenkeren og forfatteren Louwrien Wijers, kunstnerne Ingrid Bjørnaali, Sveinung Rudjord Unneland og Ane Hjort Guttu samt kokk og kunstner Egon Hanfstingl, og Arkitekter uten grenser, når de deler sine innsikter om hvordan rommet rommer formen—og hvem disse rommene egentlig er for. Sammen vil vi utforske ikke bare de fysiske manifestasjonene, men også de spekulative implikasjonene av form, rom og farge.
Dag 2: Utforskning av formens, fargens og rommets kraft!
Kl. 10.00 - 16.00 (TBC)
Diskusjonene fortsetter på "Uke 35" med et spennende program som inkluderer fenomenolog PhD. Marcus Weisen, som spesialiserer seg på de ikke-bevisste dimensjonene i opplevelse av arkitektur, aktivist og arkitekt Armelle Breuil fra ACT!, kunstnerne Øystein Aasan, Magnhild Øen Nordahl og Stein Rønning. Vi besøker også Muralverkstedet og møter kunstnerne som jobber der. Den 30. august dykker vi dypere inn i hvordan form, farge og rom ikke bare er fysiske enheter, men også bærere av etikk, spekulasjon og poetiske narrativer. Hvordan former disse elementene kunstverk, bygde miljøer og offentlige rom? La oss finne ut av det sammen.
Dag 3: Forming av morgendagens narrativer i dag!
Kl. 10.00 - 15.00 (TBC)
Den 31. august avslutter vi "Uke 35: Mulighetsrom" med presentasjoner og diskusjoner ledet av kunstnerne, kuratorne, Vera Wyller fra KOSA og Steffen Håndlykken. Den siste dagen fokuserer vi på hvordan de grunnleggende prinsippene for form, farge og rom kan drive fremtiden for kunst og arkitektur—og peker på hvordan disse prinsippene fungerer innenfor utdanningsinstitusjoner og kunstnerdrevne initiativer.
Bidragsytere i Uke 35
Ane Hjort Guttu er billedkunstner og filmskaper bosatt i Oslo. Hun arbeider innenfor en rekke ulike medier, men har i de siste årene hovedsakelig konsentrert seg om film- og videoverk som spenner fra undersøkende dokumentarfilm til poetisk fiksjon. Arbeidene hennes tar for seg forholdet mellom frihet og makt, økonomi og offentlig rom, sosial endring og enkeltpersoners handlingsrom. Guttu er også aktiv som kurator og skribent, og hun er professor ved Kunsthøyskolen i Oslo, avd. Kunstakademiet.
Armelle Breuil (b. 1992) is a trained architect from the École Nationale Supérieure d’Architecture Paris-Val de Seine (2017). In 2020, she obtained the Permaculture Design Certificate (PDC) and founded the office ACT! after having worked at and learned about an ecological approach to building concepts and designing various kindergartens in offices in Oslo. Her passion for architecture comes from a need to design alternative ways of living. She is highly active in the climate movement, as she believes the time for just talking about the ongoing ecological collapse is over; it is time to ACT!. Armelle is a co-founder of Architects Climate Action Network Norway (ACAN) and is the international coordinator for the UK branch. Armelle is passionate about social justice and part of Safe Space Collective, as well as JAM Collective.
Egon Hanfstingl er utdannet kokk, og har arbeidet side om side med Louwrien Wijerssiden slutten av 80-tallet. I deres bolig i Herengracht i Amsterdam, var Egons interesse for holisme og mat bidragsytende til et felleskap av sentrale figurer i europeisk kunstliv.
Fra og med 2012 har han samlet folk sammen gjennom å kollektivt lage mat, gjennom konseptet: Cooking Together / Eating Together / Speaking Together.
Ingrid Bjørnaali (f. 1991) er en multidisiplinær kunstner basert i Oslo. Gjennom verktøy som fotogrammetri som ofte er brukt i kartlegging, arkivering og digitalisering av antroposentriske steder og monumenter, bruker Bjørnaali programvarene til å undersøke spesifikke biotoper i intime nærlesninger. Arbeidene hennes utforsker menneskets sameksistens med andre arter og det allestedsnærværende digitale i vår opplevelse av verden, såvel som teknologiens utilstrekkelighet når det gjelder å forstå fysisk materie. Bjørnaali har en MFA fra Kunsthøgskolen i Oslo og “Time and Space Arts” ved Taideyliopiston Kuvataideakatemia i Helsinki. Hun har blant annet stilt ut arbeider i Toronto, Helsinki, Berlin, Milano, Zagreb, Tallinn, Reykjavik og Timișoara.
Irma Salo Jæger (f. 1928 i Finland og har bodd i Oslo siden 1950-tallet) er en anerkjent norsk billedkunstner. Hun arbeider hovedsakelig med maleri og gjorde seg bemerket innen modernistisk abstraksjon på 1960-tallet. I perioden 1986–92 var hun professor ved Statens kunstakademi i Oslo og har hele sin karriere engasjert seg for kunstutdanning og fagpolitikk.
Louwrien Wijers er skulptør, og utgav boken «Writing is Sculpture» (1996). Etter å ha jobbet med Joseph Beuys fra 1968 til 1986, ser hun, som ham, på å skrive, snakke og tenke som skulptur. Wijers organiserte konferansen «Art meets Science and Spirituality in a changing Economy» ved Stedelijk Museum Amsterdam (1990). Her utforsket hun det nye paradigmet for et helhetlig verdenssyn og implikasjonene for en global økonomi. På konferansen deltok kunstnere som Robert Rauschenberg, Lawrence Weiner, Joseph Beuys, sammen med vitenskapsmenn som David Bohm, Fritjof Capra og Franscesco Varela samt Dalai Lama og Mother Tessa Bielecki. Louwrien Wijers kalte den fem dager lange konferansen en "mental skulptur". I 2010 la hun dekretet sitt «Don't Lie / Don't Steal / Don't Kill // Grains / Vegetables / Beans» som et solid grunnlag for en verdensøkonomi, en verdenshusholdning. Wijers bor og arbeider i Leeuwarden, Nederland, hvorfra hun også fører samtaler med Taiwans Minister of Digital Affairs, Audrey Tang (2023).
Magnhild Øen Nordahl is a visual artist living and working in Bergen, Norway. Through mediums like sculpture and installations Nordahl examines how abstractions in 3D-modeling, science and technology shapes perceptions, working practices and the making of things. Nordahl has co-founded Aldea Center for Contemporary Art, Design and Technology and is doing a PhD in artistic research at the University of Bergen.
Marcus Weisen har forsket på ikke-bevisst opplevelse av arkitektur og museum – med et særlig fokus på Peter Zumthors Kolumba, i Köln. Han avla sin PhD ved École Normale Supérieure Paris i 2023. Weisen har intervjuet og publisert om den finske arkitekten Juhani Pallasmaa i en årrekke. Han er også museumskonsulent som fokuserer på "access withelegance" i museum og historiske bygninger. Som ekspert på intellektuell- og sensorisktilgjengelighet for mennesker med funksjonsvariasjoner har han gjort oppdrag for bl.a. Louvre Museum, School of Design Nantes Atlantique, the British Museum, English Heritage, Cultural Heritage Norway og den Europeiske blindeorganisasjonen. Marcus er med i Mikro-fenomenology laboratoriet, ledet av Claire Petitmengin.
Paola Bornaschella har en mastergrad i arkitektur fra Universitetet for arkitektur,
design og urbanisme ved Universidad de Buenos Aires i Argentina. Hun har solid 14 års erfaring
innen arkitekturprosjektering i alle faser og skalaer, fra mindre private bygg til store, komplekse
prosjekter som masterplaner, helseprosjekter og flerbruksbygg. Paola brenner for sosial
arkitektur og er initiativtaker, fagleder og styremedlem i Arkitekter uten grenser (AUG) Norge, en
humanitær organisasjon som jobber for at arkitektur skal tilrettelegge for et inkluderende
samfunn og økt livskvalitet.
Steffen Håndlykken er billedkunstner, bosatt på Eidsvoll verk, Akershus. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor han var del av den siste gruppen studenter som gikk ut fra Institutt for Farge. Fra 2020 til 2024 satt han i to perioder som styreleder for Unge Kunstneres Samfund. I 2010 startet han visningsstedet 1857 sammen med Stian Eide Kluge, som de drev sammen frem til 2019. Håndlykken var kurator for Norsk skulpturbiennale 2017 på Vigelandmuseet. Han har tidligere vært redaktør for UKS-forum og skrevet tekster for Kunstkritikk.no og Billedkunst, og er for tiden medlem av arrangørutvalget i Norsk kulturråd.
Stein Rønning (b. 1953) in Askim, Norway, received his artistic education from The Trondheim Academy of Fine Art and Vestlandets Kunstakademi in Bergen. After several decades of teaching and holding professorships at Oslo National Academy of the Arts and Bergen Academy of Arts and Design, Rønning has exhibited regularly in recent years, as well as publishing a series of smaller publications and two monographs.
Sveinung Rudjord Unneland (Bergen). Har en kunstnerisk praksis som inkluderer arbeid med abstrakt maleri og installasjon. I tillegg er han aktiv som arrangør, forlegger og scenograf for film, musikk og teater. Unneland er grunnlegger av det kunstnerdrevne galleriet Joy Forum (2018-2022) og medstifter av studiokollektivet den uferdige institusjonen (2022-). Han er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen 2002-2007. Mellom 2012-2018 underviste han ved Kunstakademiet i Bergen. 2018-2023 var han doktorgradsstipendiat.
Unneland avsluttet sin Ph.D. i kunstnerisk forskning ved Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen høsten 2023. Prosjektet Urgent Affairs, Strange Empathy undersøkte strukturelle og arkitektoniske endringer i kunstutdanningen, parallelt med at det utforsket hvordan man kan etablere autonome rom og deltakende praksis innenfor den institusjonelle konteksten som sådan.
Vera Wyller. Practicing artist - founder of K.O.S A, a collaborative site for art and research; director of K.O.S A Publications.
Born in Beograd (b. 1957), based in Oslo; trained in visual art and architecture at Parsons School of Design and the Cooper Union for the Advancement of Science and Art in N.Y.C. Her practice focuses on the role of belief in the making of the world, as expressed through the materialisation of sound in drawing and architecture; her work is represented in numerous private and public collections in Norway and abroad.
Øystein Aasan (b. 1977) received his education from the National Collage of Art and Design, Oslo. His practice uses architecture, collage, sculpture and painting to address memory, the function of images and the place of the viewer. He has exhibited internationally in museums, institutions and galleries since 2003. Aasan has written essays and reviews for a number of international magazines since 2002.
Prosjektet er støttet av Oslo kommune Kulturetaten og KORO.