Sigrid Espelien midtveisseminar

Midtveisseminar
Torsdag 1. desember 2022
kl. 12.00 - 15.00

Bli med inn i en offentlig presentasjon og vurdering av et kunstnerisk forskningsprosjekt mens det pågår!

Torsdag 1.desember skal Sigrid Espelien, PhD stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo ha sin midtveisevaluering, og dermed presentere og få vurdert sitt kunstneriske forskningsprosjekt "Jording med (blå)leire" så langt med følgende som utgangspunkt:

I det kunstneriske forskningsprosjektet Jording med (blå)leire eksperimenterer jeg med måter å arbeide med leire i landskapet og med landskapet i leire. Jeg ser på leira ikke kun som en materialeressurs for keramisk kunst, men også leire som jord, landskap og land. Med forskjellige kunstneriske metoder «leser» jeg leira gjennom kroppen, gjennom stedet der leira er funnet, og gjennom teknologi. Med teknologi mener jeg både prosessering av leire og annen leire-til-keramikk-teknologi men også digital teknologi som 3D skanning og 3D printing med leire. Gjennom feltturer, samarbeid og workshops med forskjellige grupper mennesker besøker jeg og bruker tid i forskjellige landskap der leira finnes. Møtet mellom kropp(er), leire og landskap i all dets kompleksitet åpner for å gå inn i spørsmål om det ekstraktive, geologi, lokalhistorie og framtidsspekulasjoner. Når sesongen er kaldere trekker jeg inn i verkstedet med funnet leire, 3D skanninger, notater, fotografier og annet materiale og jobber videre med kompleksiteten på en mer studiokeramisk måte. Min bakgrunn er nettopp fra keramisk kunst og jeg vil både inspireres av og utfordre den allerede eksisterende måten å overføre og tilegne seg kunnskap på i feltet, som kroppslig- og muntlig overføring av kunnskap. I min utdannelse lærte jeg hvordan jeg kan kontrollere materialet sånn at jeg kunne reprodusere det samme keramiske objektet gang på gang. Hva skjer om leire-landskapet blir en del av konteksten og påvirker den kunstneriske prosessen? Hva kan leire i landskapet lære oss?

Moderator og hovedveileder: Liv Bugge
Opponent: Anne Helen Mydland

Tidligere i år samarbeidet ROM og Espelien også om ROM studio. Dette fokuserte på det pågående samarbeidet med Arely Amaut og Stacy Jo Scott. Sigrid er basert i Oslo, Stacy Jo befinner seg i Eugene, Oregon, USA og Arely er i Cusco, Peru. LES MER.

Sigrid Espelien har i de siste årene dykket ned i blåleire som materiale og som en inngang til sted og historiefortelling. Det var først i 2013 da Sigrid flyttet til Oslo etter ti år med keramisk kunstutdannelse og praksis at hun så blåleira som lå på alle byggeplasser i den raskt voksende byen. Gjennom å arbeide med denne blåleira, hovedsakelig fra Oslo, men også andre steder i Norge og leirer fra andre land, har det åpnet opp for mange spørsmål rundt leire som mer enn et materiale for kunstproduksjon, men som noe i seg selv; som landskap, jord og land. Sigrid har keramikkutdannelse fra Glass- og Keramikkskolen på Bornholm i Danmark og en master i keramikk og billedkunst fra Cranbrook Academy of Art i Michigan, USA.

Anne Helen Mydland (f. 1971) er professor med fordypning i keramikk og leire og forskningsleder ved Kunstakademiet - institutt for samtidskunst ved Fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen. Mydland har sin utdannelse fra UiB (arkeologi og kunsthistorie) og Kunsthøgskolen i Bergen, og har siden arbeidet som kunstner, kurator, forsker og underviser. Mydland veileder og underviser på BA, MA og ph.d nivå, og har stilt ut nasjonalt og internasjonalt og er innkjøpt av ledende samlinger og institusjoner bla Museet for samtidskunst, Nasjonalmuseet og KODE.
Mydland har i en årrekke arbeidet med særlig fokus på utviklingen av kunstnerisk utviklingsarbeid nasjonalt og internasjonalt. Hun har vært prodekan for forskning ved Fakultet for kunst, musikk og design, UiB 2017-2021. Hun ledet forskningsprosjetet prosjektet ’Topographies of the Obsolete’, et tverrfaglig internasjonalt forsknings prosjekt 2011-2017 finansiert av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid (PKU).
Mydland har ledet det Erasmus+ finansierte prosjektet 'Advancing Supervision for Artistic Research Doctorates' . Hun er tidligere styreleder for Den nasjonale forskerskolen for kunstnerisk utviklingsarbeid (DIKU/PKU), og innvalgt til ELIAs working group for Artistic Research.