Arkitekturfilm Oslo 2024

Cinemateket & VEGA SCENE
March 14th - 17th, 2024

OPPRØR. SORG. GLEDE

The eighth edition of Architectural Film Oslo, we are excited to collaborate with Tina Lam on architecture as the setting and framework for rebellion, sorrow, and joy.

Arkitekturfilm Oslo 2024: OPPRØR. SORG. GLEDE. Still from Skin of Glass (2023) by Denise Zmekhol. 

Årets tema utforsker arkitektur og byrom som åsted og ramme for opprør, sorg og glede. Arkitektur og steder er som regel laget med intensjoner. Formgivningen skal oppfordre og avskrekke oppførsel og handlinger. Uansett intensjon, er arkitekturens kontrollerende natur til stede. Men opprør, sorg og glede er elementer som bryter opp kontrollen og forlanger utløp og utfoldelse. I møte med disse kreftene kan arkitektur og steder bli omgjort og omprogrammert. Filmene valgt i år viser arkitektur og steder der opprør, sorg og glede utfolder seg, men også hvordan disse kan prege arkitektur og sted.

De tre kreftene er valgt på grunnlag av deres slektskap og omprogrammerende karakter. Sorg kan føre til opprør; sorg over tapt natur, sorg over tapte hjem, sorg over personlige skjebner. I dokumentaren Skin of Glass, prosesserer filmskaperen sorgen over sin døde arkitektfar ved å studere et av hans største verker for så å finne ut av at bygget har blitt okkupert av hjemløse. Arkitekturen er her et åsted for personlig sorg og politisk opprør. Glede på sin side kan også forstås som en form for opprør, særlig i tilfeller av undertrykkelse og elendighet. I dokumentaren Kiki er dette demonstrert i New Yorks gater og i ballrooms. Skildringen av skeive melaninrike som kler seg ut i sine beste kostymer for å konkurrere om priser , er en maktdemonstrasjon i å hylle livet som autentisk i en verden der deres eksistens er truet både politisk, juridisk og i hverdagen.

Opprør, sorg og glede opptar alle, de har vært i oss siden starten. I samtidens ånd kjenner man ekstra på disse kreftene. Under press, enten man demonstrerer for ytringsfrihet, søker trøst i en kirke, eller går i parader iført lakk og fjær, så har alltid arkitektur og byrom vært sentralt. Årets program inviterer seeren til å oppleve arkitektur og byrom gjennom spillefilmer og arkitektur dokumentarer, i lys av de mektige kreftene i opprør, sorg og glede.

Film program

Skin of Glass, Denise Zmekhol, 2023

Five Seasons: The Garden of Piet Oudolf, Thomas Piper, 2017

The Florida Project, Sean Baker, 2017

Laputa - Himmelslottet, Hayao Miyazaki, 1986

Infinity According to Floran, Oleksiy Radynski, 2022

Krtek (Muldvarpen), Zdenec Miller, 1956

Kiki, Sara Jordeno, 2016

Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker, Peter Greenaway, 1989

Concrete Forms of Resistance, Nick Jordan, 2019

Krig, Goran Kapetanovic, 2017

Roma, Frederico Fellini, 1972

Mon Oncle, Jaques Tati, 1958

Bunker, Jenny Perlin, 2020

In the Mood for Love, Wong Kar Wai, 2000

Parasite, Bong Joon Ho, 2019

Filmene valgt i år viser arkitektur og steder der opprør, sorg og glede utfolder seg, men også hvordan disse kan prege arkitektur og sted.

Tina Lam

Tina Lam

TINA LAM (b. 1989), festival curator

Lam is a practicing urban planner with a master's degree from NMBU (2021). She has a background in political science and a pronounced interest in film and TV, which she often references in her work. Lam worked at ROM from 2015-2021 as a dissemination assistant, during which Architectural Film Oslo was started in 2016. In her role at ROM, she wrote the text "fra de andre nordmennene" ("from the other Norwegians"), which was a crucial starting point for ROM's increased focus on underrepresented perspectives. Tina has been the editor of the professional journal +KOTE, where she wrote about urbanism and architecture. She has been published in Arkitektur N, Arkitektnytt, and Aftenposten. She now leads the debate committee at the Oslo Architect Association. Lam is often seen in public debates, discussing topics such as social sustainability, housing policy, and queer perspectives.