Uke 35 2025

Fagfestival
28. - 29. august 2025 
Trygve Ohren & Gjertrud Steinsvåg

Uke 35 er en årlig fagfestival som retter seg mot et publikum interessert i en bred forståelse av kunst, arkitektur, stedsutvikling og offentlige rom.

Hvilken rolle spiller institusjoner som ROM for utvikling av faglig praksis? Årets tematikk retter seg mot hvordan masterplaner påvirker kunst, arkitektur og stedsutvikling – som både verktøy og mulig hinder.

Med utgangspunkt i ROMs eget jubileumsår og pågående utviklingsprosjekt vil vi belyse hvilke utfordringer mindre institusjoner møter i innholds- og ombyggingsprosesser – fra tilgjengelighet til bærekraft. Gjennom en rekke, innlegg, samtaler og case-studier utforsker vi hvordan en god masterplan kan håndtere det ukjente og legge til rette for langsiktige valg basert på verdier heller enn kortsiktige og kapitalstyrte beslutninger.

Første dag av seminaret vil vi dykke ned i mulighetsrommet som eksisterte da sentrale initiativer innen kunst, arkitektur og eksperimentelle praksiser ble etablert. Hvilke (master)planer hadde de for sine etableringer? Den andre dagen av seminaret vil vi vise eksempler på pågående prosjekter som tar for seg masterplanen som både en mulighet og en utfordring. I denne delen får vi høre fra institusjoner som står midt i større endringer, og reflekterer rundt hvordan institusjonelle rammeverk kan muliggjøre risikovillige, eksperimenterende initiativer og ivareta faglig egenart, langsiktig vekst og bærekraft.

Festivalen har begrensende plasser, og har en påmeldingsavgift. Denne dekker lett lunsj, snacks, kaffe og te. 

Ordinær pris per dag er 300 kroner, 500 for begge dager. Studenter 100 kroner per dag.

Dag I - Masterplaner i retrospekt

Torsdag 28. august
kl. 09.00 - 15.00

09.00: ROM åpner dørene. Kaffe og registrering

09.30: Festivalåpning ved kuratorteam

09.40: Del 1 - Samtale mellom Evelyne Anderson og Lars Erik Nordland (Galleri ROM) og Astri Thån (Institutt for romkunst). Ledet av Gjertrud Steinsvåg

10.40: Del 2 - Samtale mellom Lisbeth Funck (Galleri ROM) og Mette l`Orange (Institutt for romkunst), Bjørn Tandberg (Maridalsveien 3) og Henrik der Minassian (første ansatte leder på ROM for kunst og arkitektur). Ledet av Gjertrud Steinsvåg

11.40: Beinstrekk med kjeks og frukt

11.50: Del 3 - Samtale mellom Line Ramstad - direktør i Oslo arkitekturtriennale; Anders Rubing - grunnlegger Nordic Review of Architecture; Espen Røyseland - partner Transborder / 0047. Ledet av Trygve Ohren

12.45: Enkel lunsjeservering.

13.30: Innspill fra publikum

14.00: Felles transport til Kunstnernes Hus. Vi møter Jonas Norsted - partner i Atelier Oslo for prat om renoveringsprosjektet av Kunstnernes Hus.

15.00: Programmet er ferdig. Alle som vil tar et glass på nyåpnede Kunstnernes Jur.

18.00: Seminarets bidragsyter Lisbeth Funck's utstilling Making a circle in time åpner på Mellomrommet Sagene kl. 18.00.

Dag II - Masterplan: Fremtidens løsning eller hindring?

Fredag 29. august
kl. 09.00 - 15.00

09.00: ROM åpner dørene. Kaffe og registrering

09.30: Innledning ved dagens moderator, Marius Lervåg Aasprong

09.40: Del 4 - Innlegg av Sarah Lookofsky - kunstnerisk leder på Kunstneres Hus; Oda Broch - direktør ved Kunsthall Dikemark; Jørn Mortensen, styreleder Arkitektenes Hus

11.30: Beinstrekk

11.50: Innspill fra publikum

12.15 Lunsj

13.00: Del 5 - Innspill fra Ihra Lill Scharning, kunstner og pedagog for Sommerskolen på ROM; Sigrid Espelien, kunstner PHD; Martin Lundell - grafisk designer og prorektor for utdanning ved Kunsthøgskolen i Oslo; Karoline Kjesrud, førsteamanuensis ved Kulturhistorisk museum

14.30: Takk for i år!

15.00: Lansering av Formskifter Bulletin!

Bidragsytere

Anders Rubing er arkitekt, kritiker, redaktør, forsker og kurator. Han er grunnlegger av Nordic Review of Architecture og Jävla Kritiker! Rubing skriver jevnlig kritikk for Bergens Tidende, og bidrar til bøker samt nasjonale og internasjonale tidsskrifter som Arkitektur og Domus. Han underviser ved Bergen Arkitekthøgskole og er styreleder for ROM for kunst og arkitektur.

Astri Thån ledet Institutt for Romkunst fra oppstarten i 1989 og gjennom det første driftsåret. Bakgrunn fra internasjonale studier og prosjekter i grenselandet mellom kunst og arkitektur var grunnlag for utvikling av instituttets tverrfaglige virksomhet. Hun er sivilarkitekt mnal, i dag partner i LPO Arkitekter. Med fokus på arkitektonisk form, menneskelige rom, materialitet, bærekraft og stedsidentitet har hun lang erfaring fra komplekse arkitekturoppdrag innen bl.a. kultur, bolig, undervisning, kontor mm, flere prisbelønte og miljøsertifiserte. Hun har undervist ved ledende arkitektskoler i Norge og USA, og har hatt sentrale tillitsverv i arkitektorganisasjoner.

Bjørn Tandberg


Foto Niklas Hart

Espen Røyseland er arkitekt og medgrunnlegger av Transborder Studio og kunst- og arkitekturgalleriet 0047, etablert i Berlin i 2004 og senere i Oslo. Espen var sekretær for Europan Norge i perioden 2007–2018 og har undervist ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Han mottok Norsk Forms pris for unge arkitekter i 2011 og Oslo Arkitektforenings arkitekturpris i 2014.

Evelyne Anderson er utdannet diplomingeniør ved Technishe Hochschule Darmstadt, Tyskland i 1979. Etter utdanningen som Dipl. Ing. studerte hun 3 år ved Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt, Tyskland der hun i 1982 som første arkitekt fikk tittelen Meisterschüler. I 1995 ble Evelyne Anderson den 2. Kandidaten som ble tildelt graden Dr. Ingeniør ved Arkitekthøgskolen i Oslo med avhandlingen ”Det perfekte rom”. Evelyne Anderson har arbeidet hos Lund- og Slaatto fra 1982 – 1984. Hun har drevet egen praksis i ANNO fra 1986, undervist ved Arkitekthøgskolen i Oslo, Bergen Arkitektskole ( BAS ) og Arkitekthøgskolen i Århus der hun i 1997 fikk professorkompetanse. Hun har vært ansatt i Plan- og bygningsetaten i Oslo fra 1997 – 2013 der hun bla har arbeidet med innsendte planer og byformingsprosjekter. Siden 2013 har hun drevet egen praksis og vært daglig leder i ANNO studio for arkitektur.

Henrik der Minassian er utdannet billedkunstner fra Kunstakademiet i Trondheim. Han har arbeidet i forskjellige lederstillinger i flere norske og nordiske kunst og arkitekturinstitusjoner.
Han var kunstnerisk og daglig leder på ROM for kunst og arkitektur fra stiftelsen i 2005 og til 2019. På ROM etablerte han bla. annet filmfestivalen Arkitekturfilm Oslo i 2016. Han var utstillingsansvarlig for Oslo Arkitekturtriennale 2022. Han har også vært kunstnerisk og daglig leder for Bærum Kunsthall, Produksjonsleder på Kunstnernes Hus, Produsent og kurator på Färgfabriken, Centrum for samtida konst och arkitektur i Stockholm. For tiden er han produksjonsleder for Gamle Munchmuseet på Tøyen.

Ihra Lill Scharning (f. 1986) er en Oslo-basert billedkunstner. Med en master i billedkunst fra Kunsthögskolan i Malmö (2014) og praktisk-pedagogisk utdanning i design, kunst og håndverk fra OsloMet (2017), har hun bygd et kunstnerskap forankret i historiefortelling, kroppslig tilstedeværelse og samfunnskritisk refleksjon. Hun har vært rådgiver i Stopp Diskrimineringen, BPA-rådgiver i Uloba, politisk nestleder i Landforeningen for Skeive funkiser, samt leirleder og kunstveileder på flere sommerleirer. I både 2024 og 2025 har Ihra Lill Scharning hatt undervisningsrolle i ROMs «Sommer­skole for unge funkiser», hvor hun har utviklet metodikker som gjør kunstutdanning tilgjengelig for flere.

Jonas Norsted

Jørn Mortensen jobber for tiden som strategisk veileder ved Høyskolen Kristiania. Fra 2019 til 2024 var han dekan ved School of Design, Arts, and Media ved Kristiania. Fra 2015 til 2019 var Mortensen rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo. I perioden sikret Mortensen institusjonell akkreditering som vitenskapelig høyskole, inkludert etablering av et doktorgradsprogram i kunstnerisk forskning. Før han ble rektor, var Mortensen dekan ved Avdelingen for Kunst og håndverk ved samme institusjon.
Han har ledet kunstutvalgskomiteen som var ansvarlig for å opprette to minnesteder etter angrepene i Oslo 22. juli. Komiteen var ansvarlig for å velge det mye debatterte og berømte designet «Memory Wound» av den svenske kunstneren Jonas Dahlberg, som senere ble valgt bort av myndighetene.
Mortensen har siden 2018 vært visepresident i ELIA, hvor han ledet arbeidsgruppen for kunstnerisk forskning fra 2019 til 2025. Mortensen var også involvert i utviklingen av «The Vienna-declaration» som representant for ELIA, og de foreslåtte endringene om kunstnerisk forskning i Frascati-manualen. Mortensen har også ledet arbeidsgruppen for kunstnerisk utviklingsarbeid på vegne av Universitets- og høyskolerådet i Norge (2019-2024).
Mortensen er styreleder i Arkitektenes Hus og sitter i styret i Flytårnet Fornebu.
Jørn Mortensen praktiserer som musiker.

Karoline Kjesrud er førsteamanuensis og samlingsansvarlig for middelalderkunst ved Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Kjesrud har vært faglig ansvarlig for de stående utstillingene Arv og Noregr i Historisk museum, og er interessert i hvordan utstillinger er et medium for kommunikasjon og refleksjon. Hun arbeider tverrfaglig med kulturhistorie, med særlig utgangspunkt i middelalderen som epoke, og er spesielt opptatt av hvordan fortidens materielle og tekstlige kultur kan gi perspektiver til vår egen tids religiøse og politiske strømninger, samt klima- og bærekraftsutfordringer.

Lars Erik Nordland er utdannet sivilarkitekt ved Arkitekhøgskolen i Oslo i 1983. I perioden 1978 til 1983 arbeidet han med byplanlegging i Finnmark, vedlikehold av installasjoner i Norsk og Tysk sektor i Nordsjøen, hos Lund & Slaatto arkitekter og ved Byplankontoret i Oslo (nå PBE). I 1980-81 arbeidet han med prosjektet Byforbedring & fortetting i Indre by, den første utredningen av fortetting og bybygging i Oslo utført i regi av Oslo Byplankontor ( PBE ). Lars Erik Nordland har drevet egen praksis i ANNO fra 1986. I 1989 – 2003 arbeidet han som Stipendiat ved Arkitekthøgskolen i Oslo med forskningsprosjektet Norsk modernistisk arkitektur 1925 – 1940. Han har skrevet en rekke fagartikler om norsk funksjonalisme og vært programleder i NRK. Han har arbeidet med forsknings- og utviklingsprosjekter i regi av NTNF og FoU- programmet ”Produktutvikling og forsøksbygging”, undervist ved Arkitekthøgskolen i Oslo og ved Bergen Arkitekthøgskole. Siden 2003 har han drevet egen praksis og vært prosjektleder i ANNO studio for arkitektur.

Foto Jan Khur

Line Ramstad er direktør og sjefkurator for Oslo arkitekturtriennale. Hun har en praktisk tilnærming til arkitektur og en sterk interesse for samarbeid og hvordan de bygde omgivelsene påvirker folk og natur. Gjennom karrieren har hun utforsket hvordan inkluderende og lokalt tilpassede prosesser og en bevisst tilnærming til miljøet kan påvirke bærekraftig arkitektur og by- og stedsutvikling. Dette viser seg tydelig gjennom arbeidet utført av organisasjonen Gyaw Gyaw, som hun grunnla sammen med flyktninger på grensen mellom Thailand og Burma i 2009. Gyaw Gyaw har jobbet sammenhengende i samme område i 15 år og med bærekraftig arkitektur som verktøy og demokratiske medvirkningsprosesser som styrende prinsipp er resultatet 85 bygde prosjekt som bedrer utdanning og livskvalitet i de marginaliserte lokalsamfunnene i nærmiljøet. Line er utdannet landskapsarkitekt fra Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU), i kombinasjon med antropologi-, geografi- og miljøstudier fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Fra 2023 til 2024 var hun Loeb-fellow ved Harvard Graduate School of Design.

Lisbeth Funck, PhD, er arkitekt og akademiker ved Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo (AHO), hvor hun jobber både som lærer og forsker. Lisbeths arbeider er ofte interdisiplinære og bringer sammen arkitektur med felt som kunst, filosofi, sosiologi og miljøhumaniora. Hun har en eksperimentell og tverrfaglig tilnærming til arkitektur og bruker faget til å utforske bredere spørsmål om persepsjon, rom og den menneskelige opplevelsen.
Hennes undervisning vektlegger eksperimentell arkitektonisk prosjektering, som knytter seg til diskusjoner innen økologisk humaniora, og som utforsker arkitekturens rolle som formidler mellom menneskelig kultur og dets omgivelser. Hun er en del av forskergruppen AaCE (Architecture and Creative Ecologies) ved AHO.
Lisbeths arbeider har blitt utstilt internasjonalt, blant annet på Storefront Gallery for Art and Architecture i New York; Central Academy of Fine Arts i Beijing; Venice Architecture Biennale; Artistic Research Biennale Works+ Words på KADK i København og ROM Gallery i Oslo. Hun har en planlagt utstilling på Mellomrommet Galleri i Oslo i august 2025.

Marius Lervåg Aasprong (1982) er sosiolog med arbeidsliv, organisasjon og ledelse som sitt spesialfelt. Han har utført flere oppdrag for det norske kunstfeltet, blant annet for Kunsthallene i Norge, Trøndelag Senter for Samtidskunst, LevArt, Norsk Kunstårbok med flere. Han er utdannet ved NTNU hvor han har vært Ph.D.-stipendiat ved institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, og han har en mastergrad i sosiologi fra institutt for sosiologi og statsvitenskap. Han har vært daglig leder for Sosiologisk Poliklinikk i Trondheim, drevet av professor Aksel Tjora, hvor han også var sentral i utviklingen av forskningsprosjektet felles skapte forståelser av fellesskap (3F) finansiert av Norsk Kulturråd. For tiden er han freelancer, og har akkurat avsluttet et oppdrag som hovedfasilitator for et folkepanel om karbonfangst og lagring for Trondheim kommune. Han er i tillegg en erfaren snekker, tekniker og kunstmontør og sitter ellers i styret ved Lademoen kunstnerverksteder i Trondheim, hvor han bor og arbeider.

Martin Lundell er professor i grafisk design og prorektor for utdanning ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han er utdannet typograf og formgiver fra Oslo og Stockholm, og har arbeidet med trykte medier gjennom hele sitt yrkesliv. Siden 2024 har han ledet prosjektet Formskifter – et kunstnerisk utviklingsarbeid med en gruppe bestående av seks kollegaer og to stipendiater.

Mette L´orange (1951) er sivilarkitekt, billedkunstner og tidligere Professor i Farge ved UIB/KMD og KHiO, samt leder for Institutt for Romkunst fra 1991- ca 2005.
Utdannet ved Oxford Brooks University, AHO og Statens Kunstakedemi. Eget studio: Architecture, Heritage, Art. Hennes arbeidsfelt inkluderer regulært arkitektarbeid, maleri, installasjon og annen romrelatert kunst, samt farger for arkitektur, rom og omgivelser. Her kan nevnes fargesetting av BI Campus i Nydalen (Oslo) og UIB Aula, samt flere sykehjem (Bergen). Hun har utført fargeskjemaer for bygårder og borettslag og fargeveiledere for flere norske kommuner som Voss, Notodden, Haugesund, Røros, Kongsvinger, Molde, Kristiansund og Åndalsnes. Senest fargeveileder for Filipstad i Oslo. Fargeveileder for byområder i Oslo (2023) var også mye basert på hennes kompetanse. Publisert: Bok «Farger i arkitekturen» (2008), samt en rekke fagartikler, som "Redsel for farge" og "Farge er et fag" i Arkitektur (N). Forskning: Le Corbusier´s Fargeklaviatur.

Foto Carsten Aniksdal

Oda Broch (1982), direktør for nyetablerte Kunsthall Dikemark i Asker, f.o.m. 1. august 2025. Har tidligere arbeidet ved bl.a. Muralverkstedet, Trafo Kunsthall, Kunst på Arbeidsplassen, Bildende Kunstneres Hjelpefond og KORO. Utdanning fra KHiO, avdeling Kunst og håndverk, og Design.

Foto Studio Abrakadabra

Sarah Lookofsky is Director of Kunstnernes Hus in Oslo, a kunsthalle founded by artists in 1930 that includes exhibition spaces, a cinema, and artist studio space. As the institution approaches its centennial, Lookofsky hopes to explore how art and its institutional armatures inherit and respond to histories amid contemporary crises. Previously, Lookofsky was Associate Director of MoMA’s International Program in New York, focusing on modern and contemporary art from Africa, Asia, LatinAmerica, and Central and Eastern Europe. She has also worked at the intersection of art and education, serving as Dean of the Academy of Fine Art in Oslo (2020–2023) and as faculty and head of the Curatorial Studies program at the Whitney Museum’s Independent Study Program (2010–14). Lookofsky has curated and published widely across platforms, served as General Advisor to the 9th Berlin Biennale, and was Arts Editor for DIS Magazine. She holds a Ph.D. in Art History, Theory, and Criticism from the University of California, San Diego.

Sigrid Espelien (f. 1984) arbeider med lokal leire som medium og samarbeidspartner i tverrfaglige samarbeidsprosjekter, kunst i offentlig rom og i deltagende kunst. Sigrid har keramikkutdannelse fra Glas- og Keramikkskolen på Bornholm (2008) og en MFA i keramikk og billedkunst fra Cranbrook Academy of Art i Michigan, USA (2012). Fra 2017-20 jobbet Sigrid som underviser i keramisk kunst på Kunsthøgskolen i Oslo og i mars 2025 avsluttet hun det kunstneriske doktorgradsprosjektet «Jording med (blå)leire» ved kunst og håndverksavdelingen samme sted.

Uke 35 2025 mottar støtte av Kulturetaten i Oslo kommune.