Utstilling og metode
Onsdag 2.oktober 2024
09.00 - 15.00 (TBC)
Universitetsmuseet i Bergen, Muséplassen 3 (Tårnsalen)
Universitetsmuseet i Bergen, ROM for kunst og arkitektur og Kulturhistorisk museum (KHM) i Oslo ønsker velkommen til det sjette seminaret i serien der vi undersøker hva en utstilling er. Utstilling og metode finner sted i Bergen, 2.oktober 2024.
I seminaret deler fagpersoner med ulik kunnskap og ulike ansvarsområder sine refleksjoner over utstillingsproduksjon og metodikk. På den ene siden kan vi snakke om metode som en måte å lage utstilling på, og hvordan denne måten vil påvirke utstillingens innhold. På en annen side kan vi si at utstillingen i seg selv er en måte å forstå en gitt tematikk på, og at utstillingen dermed er en metode for kunnskapsproduksjon og -deling. Vi utforsker hvordan utstillingens metode er en tenkemåte som påvirker publikums opplevelse av kulturhistoriske, religiøse, arkitektoniske objekter og kunstverk.
Sammen ønsker vi å forstå hvordan ulike metoder bidrar til, eller vanskeliggjør, at utstillingens innhold fortelles. Innleggene og samtalene har til hensikt å skape en større forståelse for hva som bestemmer utstillingers kvalitetsforståelse, og i hvilken grad metode bidrar til utstillingens innhold.
PROGRAM (endringer kan forekomme):
Del 1: Samtalestartere
09.00: Kaffe og registrering
09.30: Introduksjon ved Karoline Kjesrud
09.50: Cecilia Grönberg, forfatter, oversetter, kunstner og forsker, OEI
10.20: Ingrid Halland, arkitektur- og designhistoriker og kunstkritiker, Universitetet i Oslo
10.50: Beinstrekk
11.00: Katty Hauptman, Museumssjef ved Sveriges museum om Förintelsen
11.30: Henrik Treimo, utstillingsdirektør på Nobels fredssenter
12.00: Kjersti Solbakken, kurator LIAF 2024 og påtroppende direktør for Bergen Kunsthall
12.30: Enkel lunsj serveres. Det vil bli mulighet for å besøke museets utstillingssaler
Del 2: Samtale
13.30 Anja Tveiterås / Fredrik Alden Thorsen i samtale med Gjertrud Steinsvåg. Samtalen tar utgangspunkt i utstillingen “I’m sorry if my disability causes you any inconvenience” som ble vist på ROM for kunst og arkitektur våren 2024.
Samtalen er starten på en felles samtale mellom dagens samtalestartere og publikum om dagens tematikk: hvordan er utstillingen en metode for kunnskapsproduksjon og -deling?
Bidragsytere:
Cecilia Grönberg & Jonas (J) Magnusson är verksamma som författare, översättare, konstnärer och konstnärliga forskare. Sedan början av 2000-talet driver de också tidskriften och förlaget OEI. De är baserade i Stockholm och har sedan 2001 arbetat tillsammans med rad olika publiceringsprojekt: böcker, tidskrifter, utställningar. Arbetet kretsar ofta kring frågor om arkiv, bilder, dokument, montage, platser och alternativa former för historieskrivning. En avgörande aspekt är relationen mellan publicering, läsning och rumslighet, och i sina utställningar har de fokuserat på ett osäkrande av den traditionella utställningsformen genom att utsätta den för tryck genom publiceringens former. Exempel på en sådan ”tredimensionell publicering” är OEI #79: redigera/publicera/distribuera! på Moderna Museet 2018; Editorial thinking på Index the Swedish Contemporary Art Foundation 2021, läsa | lokalitet (berg, tryck) på GIBCA, Göteborgs Konsthall 2021 och OEI ON EARTH i Earthworks på Bergen kunsthall 2024.
Kunstnerduoen FAT består av Anja Tveiterås (1978) og Fredrik Alden Thorsen (1980). FAT holder til i periferien utenfor Bergen og er interessert i kulturelle og sosiale koder, mangfold og insider/outsider-mentalitet. Gjennom dialog og diskusjon utforsker Tveiterås og Thorsen nye perspektiv. De bruker ulike teknikker som installasjoner, fotografi, grafikk, tegning og tekst for å uttrykke sine ideer. FAT har arbeidet med flere prosjekter som handler om utenforskap og tilgjengelighet/utilgjengelighet; duoen deltok i 2024 på den regionale vandreutstillingen “Vestlandsutstillingen” og presenterte senere samme år soloutstillingen “ I am sorry if my disability causes you any inconvenience” på ROM for kunst og arkitektur i Oslo. Prosjektet ble støttet av Norsk kulturråd, Fritt ord og Billedkunstnernes Vederlagsfond.
Henrik Treimo er utstillingsdirektør ved Nobels Fredssenter og har tidligere jobbet som førstekonservator ved Teknisk Museum. Treimo har en allsidig museumsfaglig bakgrunn, med doktorgrad i sosialantropologi og har vært kurator for flere prisvinnende utstillinger. Han står også bak utviklingen av LAB, et eksperimentelt laboratorium som har produsert en rekke utstillinger, forsknings- og formidlingsprosjekter. Han har også ledet arbeidet med utviklingen av arbeidsmetoder for museer, kalt tingenes metode, og vært redaktør for to bøker om dette. Sist, boken Tingenes metode – museenes kunnskapstopopgrafi.
Ingrid Halland er arkitektur- og designhistoriker og kunstkritiker, med fokus på materiell kultur og estetikk. Hun er førsteamanuensis i kulturhistorie og museologi ved Universitetet i Oslo, hvor hun arbeider særlig med utstillinger som forskning. Hun er også førsteamanuensis ved Arkitektur- og designhøgskolen, hvor hun underviser på PhD-programmet. Halland leder forskningsprosjektet «How Norway Made the World Whiter» og partner i forskningsprosjektet «The Materiality of White», som er ledet av førsteamanuensis Marte Johnslien ved Kunsthøgskolen i Oslo. Halland er i tillegg grunnlegger og redaktør av publiseringsplattformen Metode, som utgis av ROM for kunst og arkitektur.
Katty Hauptman är sedan 2022 chef för Sveriges museum om Förintelsen med uppdraget att bygga upp ett helt nytt museum i Stockholm. Hon är doktor i arkeologi, har mångårig erfarenhet av museiledning, utställningsproduktion, nationell museiutveckling, kulturarvsstudier och forskning. Hauptman ingår i Sveriges delegation till International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) och har tidigare varit ordförande för Svenska ICOM.
Kjersti Solbakken (f. 1984, Valnesfjord) ble nylig utnevnt som leder for Bergen Kunsthall hvor hun tiltrer i oktober 2024. I september åpner utstillingen GNISTSAMBANDET, Lofoten International Art Festival - LIAF 2024 i Svolvær, Lofoten - kuratert av Solbakken og organisert av Nordnorsk kunstnersenter. Mellom 2017 og 2022 var hun daglig leder for Kunstnerforbundet, ett av Skandinavias eldste kunstnerstyrte visningsrom. Hun har vært engasjert som daglig leder av Galleri Format og Fotogalleriet og har kuratert utstillinger for institusjoner som Hordaland Kunstsenter, Vestlandsutstillingen og Astrup Fearnley Museet for å nevne noen. Som aktiv initiativtaker i det selvorganiserte feltet har hun bidratt til etableringen av plattformer som Feil forlag og visningsrommet Holodeck og var i en periode medvirkende i Tekstallianse – en nordisk festival for mikroforlag og trykksaker. Utdanning inkluderer MA i kuratorpraksis ved Fakultet for kunst, musikk og design, UiB og BA i billedkunst fra Kunstakademiet i Oslo. I 2022 ble hun tildelt residency ved International Studio & Curatorial Program (ISCP) gjennom OCA.
Prosjekt om utstillingsarkitektur:
Kulturhistorisk museum (KHM) og ROM har siden 2021 samarbeidet om Prosjekt om utstillingsarkitektur med formål å undersøke utstillingsproduksjon på tvers av faglige tilnærminger og institusjonelle føringer. Fra 2023 er vi veldig glade for å videreutvikle samarbeidet med Universitetsmuseet i Bergen. Det grunnleggende spørsmålet Hva er en utstilling? har vært førende for en serie med seminarer som omhandler ulike sider ved utstillingsproduksjon. De fulltegnede seminarene har siktet seg inn mot et bredt fagmiljø og blitt godt mottatt som en tverrfaglig møteplass for kompetanseutvikling om utstillingsproduksjon som praksis for en bred kunst- og museumsbransje på tvers av intern rolle- og ansvarsfordeling.
Har du spørsmål eller innspill, ikke nøl med å sende oss en epost på post@r-o-m.no.